BSP PGZ-19RA Orlik

BSP PGZ-19RA Orlik

Pilotowałem niesamowitego drona o masie 150kg.

pzg orlik 19ra
pzg orlik 19ra

 

To było absolutnie unikalne doświadczenie, jako testowy pilot UAV, operator statków bezzałogowych, specjalizujący się w płatowcach (klasycznych samolotach), zostałem zaproszony jako pilot testowy, niesamowitej, polskiej, konstrukcji bezzałogowej.

Polskiego drona wojskowego – Orlik o masie 150kg, klasy taktycznej, krótkiego zasięgu. Najdroższe urządzenie jakie miałem pod swoją kontrolą w mojej karierze pilota UAV. Dron zachowujący się jak prawdziwy samolot, nie ma miejsca na pomyłkę czy eksperymenty pilotażowe. Liczą się tylko procedury, których przekroczenie może się źle skończyć, jak w prawdziwym lotnictwie

Pracując przy tym projekcie poznałem fascynujący i zaangażowany prawdziwym sercem, zespół ludzi oraz absolutnie unikalne techniki zarządzania lotami testowymi, które staram się wdrażać w moich kolejnych zadaniach.

Loty tak dużą i zaawansowaną konstrukcją nie należą do łatwych, z różnych względów, projekt będący na oczach wielu ludzi, cywilnych i wojskowych, stosowane realne procedury, zupełnie odbiegające od klasycznego modelarstwa, czy większości bezzałogowców, zapewne zawdzięczam tym lotom wiele siwych włosów na mojej głowie, ale to czego się tam nauczyłem, jest moje i nie żałuje.

Loty które wykonywałem, kontrolowane przeze mnie, były głównie w trybie całkowicie manualnym, w zasięgu wzroku, co oznacza, że miałem 100% wpływu na zachowanie konstrukcji, jej stabilność w locie, czy pracę silnika, nie pomagał mi żaden automatyczny system, choć oczywiście mogliśmy i przechodziliśmy także w tryby automatyczne oraz wspomagające pilota/operatora, także poza zasięgiem wzroku z uwagi na odległość poziomą oraz wysokość lotu do 5000 metrów.

Parametry drona, dostępne ogólnie w internecie to:

Zasięg operacyjny: ponad 100 km
Czas lotu: do 12 godzin
Pułap operacyjny: do 5000 metrów
Masa startowa: około 150 kg
Napęd: silnik spalinowy z tylnym śmigłem pchającym
Wyposażenie: głowica optoelektroniczna i radar SAR (synthetic aperture radar)

Miałem zatem swoje ściśle określone zadanie – loty testowe – które staram się wypełniać najlepiej jak potrafię.

PS. Wszystkie parametry, które podałem oraz zdjęcie (źródło: materiały prasowe Polska Grupa Zbrojeniowa) dostępne są ogólnie w internecie, dla każdego.